Bekkenfysiotherapie bij mannen

Vaak bestaat nog het idee dat bekkenklachten alleen bij vrouwen voorkomt. Maar mannen hebben ook een bekkenbodem en kunnen dus ook klachten hebben in het bekken en de bekkenbodem. Bekkenklachten bij mannen zijn niet leeftijdsgebonden en vaak goed te behandelen.

Ook bij de man hebben de bekkenbodemspieren een belangrijke taak bij plassen, ontlasten en seksualiteit. Het niet goed functioneren van de bekkenbodem kan dus vele klachten veroorzaken. Zoals plasklachten, ontlastingsklachten, seksuele klachten en bekkenpijn.

Als je ouder wordt, neemt de prostaat vaak in grootte toe. Dit hoeft geen probleem te zijn, tenzij de prostaat je urinebuis dicht drukt. Plassen gaat dan steeds moeilijker en kan zelfs pijn gaan doen. Ook kan de prostaat tegen je blaas aandrukken, waardoor deze minder urine kan opslaan. Omdat dit proces geleidelijk verloopt raken veel mannen er aan gewend. Slecht plassen is niet altijd het gevolg van een prostaatvergroting. Een verhoogde spanning van de bekkenbodem kan ook een oorzaak zijn van plasklachten.

Over pijn aan het scrotum wordt niet veel gesproken. Toch is het een veel voorkomend probleem bij mannen, jong en oud. Scrotumpijn kan ontstaan door te hoge spanning in de bekkenbodemspieren. Andere pijnen die kunnen ontstaan ten gevolg van een verhoogde bekkenbodem spanning zijn: Pijn in en rond de anus, pijn in het stukje tussen anus en ballen (alsof je op de punt van een stok zit) Pijn in de penistop, in de liezen, in de onderbuik en aan de stuit.

Erectiestoornissen is een veel gehoorde klacht bij bekkenbodemproblemen bij mannen. Een erectieprobleem kan betekenen dat je helemaal geen erectie meer krijgt, of tot een onvolledige erectie komt. De oorzaak ligt vaak in een verstoorde spierspanning in het bekkenbodemgebied. Een erectiestoornis kan ook gepaard gaan met pijn door verkramping. Ook vroegtijdig klaar komen is een veel gehoorde klacht.

Schaamte, angst of spanning bij het vrijen, kunnen hierdoor ontstaan. Wat een enorme beperking kan geven in je seksualiteit belevenis.

Gelukkig worden er steeds meer mannen doorverwezen voor bekkenfysiotherapie. De geregistreerde bekkenfysiotherapeut is de aangewezen persoon om deze klachten te behandelen.