Bekkenpijn

Bekkenpijn is een overkoepelende term voor pijn in het bekken, het stuitje, de bilregio en op het schaambot. Maar ook pijn in het scrotum, de penis, het perineum en pijn in de bekkenbodemspieren vallen onder bekkenpijn.

Pijn laag in de rug, die ondanks behandeling vaak terugkomt

Pijn bij langdurig dezelfde houding aannemen

Pijn tijdens het zitten

Buikpijn, laag in de buik

Plasklachten of ontlanstingsklachten

Blaasontstekingsgevoel terwijl er geen blaasontsteking is aangetoond

Pijn die verergert door stress en/of angst

Anuskramp

Seksuele klachten

Bekkenpijn komt vaak voor, dit zowel bij mannen als bij vrouwen. De bekkenpijn tijdens of na een zwangerschap is vrij bekend. Maar dat je ook bekkenpijn kan krijgen na een trauma of een ontsteking in het bekkengebied is minder bekend. Hierdoor lopen mensen vaak lang door met hun klachten. Als je lang pijn in het bekkengebied hebt ( langer dan 6 maanden) dan noemen we dat een chronisch bekkenpijnsyndroom. Het wordt ook wel chronic pelvic pain syndrome (CPPS) genoemd.

Langdurige pijn in de buik en/of het bekkengebied heeft vaak te maken met de spieren in het bekkengebied en triggerpoints. Wanneer de spieren niet op de goede manier gebruikt worden, kunnen ze overbelast worden en  kan er pijn in de spieren ontstaan. Triggerpoints zijn punten in een strakke streng in de spier die pijnlijk zijn bij druk en vaak een uitstralende pijn veroorzaken.

Triggerpoints kunnen in elke spier ontstaan, zo ook in de bekkenbodem spier. De meeste mensen zijn zich niet bewust van de bekkenbodem. Hierdoor kan de bekkenbodem overmatig gaan aanspannen bij b.v. een trauma, een ontsteking zoals een blaas ontsteking of bij veel stress. Je kan het vergelijken met als je je schouders langdurig optrekt dan ontstaat er op gegeven moment pijn in de spier en mogelijk hoofdpijn, pijn in nek en schouder. In de bekkenbodem is dat niet anders. Ook hier ontstaat er na langdurig aanspannen uitstralende pijn laag in de onderbuik, lage rug, billen, benen, heupen en of stuitje. Vaak beland je in een vicieuze cirkel. Van pijn, aanspanning wat weer meer pijn geeft wat weer meer aanspanning geeft.