Gynaecologische klachten en bekkenfysiotherapie

Er zijn verschillende gynaecologische problemen die kunnen optreden rondom het bekken. Veel voorkomende gynaecologische klachten zijn:

Verzakkingsklachten van de blaas, baarmoeder of darmen

Zwaar, drukkend gevoel in de onderbuik, bekkenbodem en/of lage rug

Huidproblemen van de vulva, zoals Lichen sclerosus

Pijnklachten tijdens het vrijen

Buikpijnklachten

Verzakkingen komen veel voor. Wereldwijd heeft de helft van de vrouwen na één of meerdere bevallingen een verzakking. Ongeveer 20% van deze vrouwen heeft daar daadwerkelijk klachten van. Een verzakking veroorzaakt over het algemeen geen pijnklachten.

In Nederland krijgt 1 op de 5 vrouwen een operatie voor een verzakking. De mate van verzakking zegt niet altijd iets over de ernst van de klachten. Soms geeft een relatief kleine verzakking veel klachten. Een verzakking kan ontstaan als de banden en spieren in en rond het bekken niet sterk genoeg zijn of als de bekkenbodemspieren hun ondersteunende functie niet kunnen uitvoeren. Hierdoor kunnen de bekkenorganen (blaas, baarmoeder, darmen) naar beneden zakken of naar buiten komen. Dit geeft een zwaar gevoel in de vagina of de onderbuik of het gevoel alsof er een bal in de vagina zit, of er uit hangt.

Je kan een verzakking van één orgaan hebben, maar het komt ook voor dat meerdere organen tegelijk verzakt zijn. Mogelijke oorzaken van een verzakking kunnen zijn: zwangerschap, bevalling, overgewicht, zwaar
lichamelijk werk, veel hoesten, overgang, veelvuldig persen, maar ook erfelijke aanleg speelt een rol.

De bekkenfysiotherapeut kan helpen bij het leren opvangen van de buikdruk en het trainen van de bekkenbodemspieren, zodat ze een goede functie hebben en dus de goede ondersteuning kunnen bieden.

Pijn in het vaginale gebied of huidproblemen in de vulva, zoals Lichen sclerosus, zijn andere veelvoorkomende gynaecologische problemen. Wanneer deze klachten langere tijd aanwezig zijn, kan dit het functioneren van de bekkenbodem beïnvloeden. Ook pijnklachten tijdens het vrijen of
vage buikklachten kunnen hiermee in verband staan. Het niet goed functioneren van de bekkenbodem kan door de bekkenfysiotherapeut behandeld worden, vaak in samenwerking met de gynaecoloog en/of dermatoloog.